perjantai 8. helmikuuta 2013

Kuvia luurilla.

Hankin syksyllä uuden puhelimen itselleni, iPhone 4S:n. En voi sanoa olevani mikään omppufani, sillä minulla on oikeastaan yhdentekevää minkä merkkinen luurini on, jos se vain toimii. Olen kuitenkin ollut melkoisen tyytyväinen nykyiseen puhelimeeni, sillä edellinen alkoi vedellä jo viimeisiään. Saadessani hyvän tarjouksen, valitsin mielummin iPhonen kuin Nokian Lumia-mallin. 

Erityisen mieluisan puhelimesta tekee hyvä kamera. Oon laiska kuljettamaan turhan kookasta järkkäriä aina mukanani, joten on kätevää, että kamera tulee puhelimen puolesta. Elämän taltiointi kuvin on saanut ihan uuden merkityksen sen myötä. Ei varmaan tule yllätyksenä, että oon koukussa ohjelmaan nimeltä Instagram. Jos joku ei vielä tiedä, niin se on suosittu sosiaalinen verkosto ja ilmainen kuvien jakopalvelu, jossa voi muokata kuviaan erilaisin filterein. Itselleni se toimii eräänlaisena julkisena kuvapäiväkirjana. 


Kuinka monet teistä jo käyttävät Instagramia? Itse löydyn sieltä nimellä niinacmon, kuten ylemmästä kuvakaappauksesta näkyy. Vasemmalla on siis näkymä profiilistani ja oikealla kuvanmuokkaustilasta. Suurin osa kuvistani tulee tännekin Instagramin kautta, ellen innostu kuvailemaan järkkärillä joskus. 

Toiset mainitsemisen arvoiset ohjelmat luurissani ovat Piction ja Krop Circle joita apuna käyttäen oon tehnyt bannerinikin. Krop Circle on kuvanmuokkausohjelma, jossa voi luoda erilaisia, hmm, kehyksiä tai leikkauksia kuvalle. Pictionilla taas saa lisättyä kuvaan tekstiä erilaisin hienoin fontein. Oon tykästynyt näihin molempiin appseihin aika kovasti. Nyt voin vaikka heittää omiin kuviini inspiroivia siteerauksia tai mietelauseita! Oon niin avuttoman käsi laajempien kuvanmuokkausohjelmien kanssa, joten mulle kelpaa hyvin tällaiset simppelit ohjelmat, joilla on vain muutamia funktioita.



Tässä esimerkki yhdestä omasta inspiraatiolausekuvasta. Muokkaukseen on käytetty kaikkia; Instagramia, Pictionia ja Krop Circlea. Kuva itse on viime joululta kun olin käymässä kotonani pohjoisessa. Pakkasta -30 astetta ja mieletön auringonlasku. Ah, tulipa ikävä!

Mutta nyt lähden viikonlopun viettoon, aion viettää rauhallisen perjantai-illan kotona. Rentouttavaa viikonloppua teillekin. :)

2 kommenttia:

  1. Mulla on yhä käytössä isän seitsemän vuotta sitten hankittu (älytön) työpuhelin, jonka isä hylkäsi mukamas toimimattomana pian neljä vuotta sitten. Itse tiputin sen pari vuotta sitten vessanpönttöön, ammattilaisten mukaan minun olisi kannattanut ostaa uusi samantien eikä hukata turhaa aikaa puhelimen kuivatteluun. No, luuri toimii yhä.

    Tällaisten päivitysten jälkeen kyllä tekisi mieli vaikka vähän avittaa puhelimeni kuolemaa. Innostuin Instagramista heti siitä kuultuani. Mulla on ollut miljoona "päivä kuvassa" -projektia sekä olen ollut vuosien ajan kovin innoissani valokuvataiteen popularisoinnista, arjen jakamisesta valokuvin ja muista ihanista asiaankuuluvista termeistä, jopa niistä tieteellisemmistäkin.

    (Löysin tännekin! Jee.)

    VastaaPoista
  2. Täytyy kyllä sanoa sun puhelimen puolustukseksi, että onhan nää älypuhelimet aika kertakäyttökamaa. Eka älypuhelimeni meni hajalle 7 kuukaudessa, kun vanha Nokialainen kävi itsellänikin takin mukana pesukoneeseessa ja toimii varmaan vieläkin. Ei puhettakaan että tää nykyinen inahtaiskaan sen jälkeen jos joutuisi veden varaan yhtään.

    Mutta onhan nää viihdyttäviä, ehkä vähän liiankin. :) jos puhelimesi kokee yhtäkkisen poismenon joskus ja päädyt hankkimaan sen älypuhelimen, niin nää kolme appsia on ihan ehdottomat :) tosin en tiiä löytyykö androidille juuri noita kahta muuta, mutta vastaavia varmasti. :)

    VastaaPoista